תרומת הצמחים לבית ולמשרד

האם הייתם רוצים להיות מאושרים יותר? רגועים יותר, בריאים יותר ואף חכמים יותר? המאמר שלפניכם, מרחיב את קשת הנושאים בהם עסק המדור עד היום. הפעם נעסוק בהשפעה המיטיבה שיכולה להיות להכנסת צמחים לבית ולמשרד, על  מי שפעיל בהם.

רובנו מבלים חלק ניכר משעות היממה בתוך מבנה. בין אם מדובר בבית, משרד או מקום סגור אחר. ברוב ימות השנה, אנו נוטים לסגור את חלונות המבנה. הסיבות לכך יכולות להיות שונות. לעיתים כדי להימנע מזיהום אויר, לעיתים בגלל רעש. בחורף, אנחנו משתדלים למנוע "בריחת חום", בקיץ, כאשר אנו ממזגים, את "בריחת הקור". האם ידעתם שאנו נושמים בין 10,000 ל-20,000 ליטר אויר כל יום? בכל אחת מנשימות אלה אנו קולטים חמצן חיוני ופולטים CO2 כפסולת שאינה רצויה.

אף כי המוח שוקל כ- 2% ממשקל גופנו, הוא צורך 20 אחוז מהחמצן המסופק לגוף. חוסר בחמצן גורם לבעיות בכל מערכות הגוף, אבל השפעתו המהירה ביותר היא על תאי המוח. לכן לסביבה בה אנו שוהים, לרמת החמצן והמזהמים בה, השפעה (חיובית או שלילית) על תחושותינו, על הרווחה שאנו חשים וגם על התפוקה שלנו בבית, בעבודה ובכל מקום בו אנו נמצאים [1].

מה יש באווירת פנים חדר או משרד לא מאוורר

אוויר פנים הוא האוויר בתוך המבנה בו אנו שוהים. אם חלונותיו סגורים ומערכת האוורור בו אינה פועלת, אחרי זמן שהייה מסוים במשרד או בחדר שחלונותיו סגורים, מתחילה תחושת אי נוחות. יכולת החשיבה שלנו פוחתת ועמה התפוקה שלנו. הסיבה לכך היא עליית ריכוז הCO2 – באוויר החדר וכן של חומרים מזיקים נוספים לרבות כימיקלים כגון פורמלדהיד ובנזן, חומרים מסרטנים. מולקולות של פורמלדהיד עלולות להיפלט לאוויר ממטהרי אוויר, חומרי ניקוי, מוצרי נייר, רהיטים העשויים מ"סנדביץ'" ו"סיבית", מגבות נייר ומגבונים, צבעים ולכות שהומסו בחומרים נדיפים – כל אלה מצויים בבתים ומשרדים רבים. בנזן נמצא בעשן סיגריות, דיו, צבעים, מוצרי נפט כמו פלסטיק, גומי, סיבים, דטרגנטים וצבעים. לאוויר פנים השפעה משמעותית, חיובית או שלילית על מי שנושם אותו. [1]

השפעת הצמחים על אויר הפנים

עציצים בבית
כידוע, באמצעות עליהם, קולטים העצים את מולקולות ה-  Co2 מהאטמוספירה. בנוכחות אור השמש, מפרקים העלים מולקולות אלה לפחמן וחמצן. את הפחמן הם מטמיעים בעץ לצורך יצור פחמימות המשמשות לבניית העץ ועליו. את החמצן הם משחררים לאטמוספירה, ובכך הם מחדשים את החמצן באטמוספירה.

תהליך הטמעה זה, (הפוטוסינתזה), מתבצע ע"י פוטונים הנפלטים מאור השמש, ביום.

תיארתי את התהליך הזה, משום שמסתבר שלא רק השמש פולטת פוטונים ומחוללת פוטוסינתזה. גם מקורות אור מלאכותי עושים זאת. מכאן שגם צמחים הנמצאים בעציצים, בבית, במשרד או במקום עבודה סגור אחר, החשופים לתאורה מלאכותית בלבד, גם הם מפרקים את ה- CO2הנפלט מנשימתם של מי שנמצא בסביבת אויר הפנים, משחררים חמצן ומשפרים מאוד את איכות האוויר בו.

ממחקרים שבוצעו כדי לבדוק את כלל השפעות הצמחים על אוויר הפנים, עולים ממצאים מעניינים: מעבר להעלאת ריכוז החמצן באוויר, לצמחים בבית ובמשרד יש השפעות נוספות: הם מפחיתים דחק ולחץ ובכך מגבירים את רוגע האנשים. הם מגבירים את האופטימיות, מפחיתים את ריכוז הבקטריות הנישאות באוויר, את ריכוז החומרים הנדיפים והרעילים וגם את לחץ הדם. בנוסף לכך, הוכח כי צמחים הנמצאים בסביבתנו, גורמים לנו להיות יותר נמרצים, מלאי חיים, נינוחים ובעלי חשיבה משופרת יותר.

ממחקרים אלה עולה כי אנשים הפעילים בבית או במקום עבודה בנוכחות מספר עציצי צמחים, תפוקתם גבוהה יותר משל אנשים הפועלים בדיוק באותם תנאים, אבל ללא צמחים בסביבתם. במחקרים הוצגה טענת חוקרים, כי ההטמעה (הפוטוסינטזה), המספקת לצמחים פחמן כאשר הם חשופים לקרינת השמש, פועלת גם כאשר הצמחים מוארים בתאורה מלאכותית [2].

ההסבר לכך הוא כי את ההטמעה מחוללים פוטונים, הנפלטים בדרך כלל מהשמש. אבל פוטונים נפלטים גם מתאורה מלאכותית. כדי לפרק CO2 בכמות שתספק להם מספיק פחמן, על צמחים בחדר נטול אור שמש מספיק, לקבל אור מלאכותי משך 12-8 שעות ביממה. במהלך פירוק ה- CO2 והטמעת הפחמן הנוצר ממנו, נפלטות מהפיוניות שבעלי הצמח מולקולות חמצן. בכך תורמים הצמחים להעלאת ריכוז החמצן באוויר החדר. תכונה זו כמו גם יכולת הצמחים לספוח חומרים אורגנים נדיפים, משפרת את איכות האוויר בחדרים לא מאווררים בהם נמצאים או עובדים בני אדם.

מחקרים שבדקו נושא זה, ותוצאותיהם

כל מי שהתנסה בעבודה ממושכת ורציפה מול מסך מחשב, מודע לכך שמשך העבודה היעילה שלו, מוגבל. מחקרים שנעשו, הראו כי חשיפה לנוף טבעי עם צמחייה משקמת את תפוקת העובד ומשפרת ביצועים [3].

מחקר אחר העלה כי לאור טבעי מחלונות המשרד, השפעה חיובית משמעותית על יעילות העובדים ועל תפוקתם [4]. המחקר בדק את ההבדלים בהשפעת סוג התאורה על 49 עובדים במשרד מסוים. העובדים חולקו אקראית לשתי קבוצות שעשו את עבודתם כרגיל ובאותם תנאים בדיוק. התנהלות עובדים אלה נבדקה במשך מספר ימים כאשר ההבדל היחיד בתנאי העבודה של העובדים בשתי הקבוצות היה מקור האור שהאיר את חדרי המשרד בהם עבדו. אור מלאכותי לקבוצה אחת, טבעי לשנייה. לכל עובד הוצמדה רצועת יד שמדדה את כמות האור לה נחשף ואת רמת פעילותו. הסתבר כי העובדים בתנאי תאורה טבעית, נחשפו ל-174% יותר אור לבן מעמיתיהם לניסוי, ישנו 46 דקות יותר בלילה ועסקו יותר בפעילות גופנית. שני הפרמטרים האחרונים תורמים לבריאות, למצב הרוח ולביצועים בעבודה. השיפור המובהק שנצפה בתפוקת העובדים בתנאי תאורה טבעית, מצביע על יתרון ברור לתאורה טבעית, המאפשרת (גם…) הצבת עציצי צמחים במשרדים, מהלך מועיל כשלעצמו.

מאמר שפורסם לאחרונה בארה"ב, תומך במהלך זה. המאמר [5] מסכם מספר ניסויים מבוקרים, שבדקו את השפעת צמחים על יעילות עובדים השוהים מול מסכי מחשב.

המחקר הראשון בחן את השפעת הצמחים על יכולת קליטת המידע של 34 סטודנטים. הסטודנטים חולקו אקראית לשתי קבוצות. כל הסטודנטים התבקשו לקרוא קטע מסוים. תשומת הלב שלהם לפרטים שונים בקטע שקראו, נבדקה 3 פעמים:

  • מיד אחרי שסיימו לקרוא את הקטע
  • אחרי שביצעו משימה שדרשה מהם חשיבה מאומצת בתום קריאת הקטע.
  • אחרי הפסקה של 5 דקות.

כל הסטודנטים קראו את אותו קטע והתבקשו לבצע אותה משימה קוגניטיבית.

ההבדל בתנאי הניסוי היה שהסטודנטים בקבוצה הראשונה התבקשו לבצע את הבדיקה במשרד בו הוצבו 4 עציצים פורחים עם עלווה ירוקה. קבוצת הביקורת בצעה את הבדיקה באותו משרד ובאותם תנאים בדיוק, אבל ללא ארבעת עציצי הצמחים.

המשתתפים שתשומת ליבם נבדקה בנוכחות הצמחים, שיפרו את ביצועיהם בין הבדיקה הראשונה לשנייה. תוצאות הקבוצה השנייה שפעלה ללא נוכחות הצמחים, לא הראו כל שיפור. שתי הקבוצות לא הראו שיפור תוצאות בין הפעם השנייה לשלישית. מסקנות מחקר זה היו:

א. לצמחים במשרד השפעה על ערנות העובדים. הם עשויים למנוע עייפות עובדים העוסקים בביצוע עבודה הדורשת תשומת לב רבה או לפחות לדחות הופעתה.

ב. "חמש דקות הפסקה" – אתנחתא מקובלת בעבודה בארה"ב, אינה תורמת לריענון תשומת הלב לפרטים של עובדים.

מקורות:

  1. The 3 plants every home should have for clean air. Lisa Bares, Earth911.com 22/2/2017.
  2. "אנציקלופדיה כרטא לגננות בישראל", עורך: רוני אנגל-קירשנר, הוצאת כרטא ירושלים, 2005.
  3. סביבת עבודה מתוכננת ומעוצבת, משפרת ביצועים. ttp://www.haeton.co.il/rachel-meyuchas-2/
  4. Natural Light in The Office Boosts Health, NORTHWESTERN NOW, 8.8.14 By Marla Paul
  5. Associations of Cognitive Function Scores with Carbon Dioxide, Ventilation, and Volatile Organic Compound Exposures in Office Workers: A Controlled Exposure Study of Green and Conventional Office Environments. ENVIRONMENTAL HEALTH PERSPECTIVES https://ehp.niehs.nih.gov/15-10037/

עמיתי האקלים בגליל – הרשמה למחזור ב'

מרכז "השל" לקיימות, עמותה המקדמת חינוך סביבתי לכל: מילדי גן ועד גורמי ממשל וחברי כנסת, מקיימת תכנית שנתית להכשרת פעילי סביבה. תכנית זו, מושכת מדי שנה משתתפים המגיעים לתל-אביב מכל רחבי הארץ, ליום לימודים שבועי.

במהלך 2016, פתח מרכז "השל" תכנית חדשה, המתמקדת בסוגיית ההתחממות הגלובלית. תכנית זו, הנקראת "עמיתי האקלים בגליל", חותרת לשינוי מודעות הציבור הגלילי באמצעות פיתוח מנהיגות מקומית, שתוביל לשינוי בנושאי סביבה וקיימות. התכנית מפגישה הרכב אנושי של יהודים וערבים, גברים ונשים, החולקים כולם רגישות ואהבה לסביבה ולטבע. ההבנה כי שינויי האקלים מאיימים על כולם, ללא הבדל דת, מין וגזע, מאפשרת למפגש בין מגזרי זה לחולל שינויי תפישה עמוקים בקרב המשתתפים.

בימים אלה מתחילה ההרשמה למחזור ב' של התכנית. המעוניינים במידע נוסף מוזמנים להיכנס לאתר מרכז "השל" לקיימות: http://www.heschel.org.il/heschel-media-story-235805.

התכנית מומלצת מאוד לכל מי שטבע וסביבה יקרים לו!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *